Under de många år (17) jag föreläste Vektoranalys
på Y-linjen slog det mig att den kursen, i lineära
algebrans förlängning, förstärkte den geometriska föreställningen
om vektorer. När man beskriver rörliga basvektorer
(i cylindriska eller sfäriska koordinater) påminns man
om att de pekar någonvart: "uppåt", "rakt ut",
"bort från origo", "österut" eller "söderut".
Omvandlingar mellan olika rörliga baser skedde bäst
i plana figurer, i värsta fall i två steg. Detta
har definitivt blivit svårare att ta till sig
under de senaste åren.
Likväl undrar jag över det
stympade vektoranalysinslaget i M-linjens
Analys, fk, där krokliniga koordinater blir
snudd på överkurs. Kursens andra del handlar om
laplacetransformer, vilket ofta blir ett föga utvecklande
tabellslående. Kanske M-linjen skulle tjäna på
att kurstiden lades helt på en rejäl kurs i vektoranalys?
Ännu ett geometriskt inslag är polär framställning av komplexa
tal. De flesta kan säkert visualisera detta och tillämpa
det på kommando, t ex på binomiska ekvationer. Men redskapet
göms sedan längst ned i verktygslådan mellan varven. Återigen belyses
svårigheten att bryta den vanemässiga förväxlingen av
matematik och räkning.
Denna detaljkritik är den särklassigt vanligaste av
alla i enkätsvaren från ISY.
Man kan då undra varför studenter idag,
precis som under min studietid för över 35 år sedan,
plågas med fåniga och långrandiga siffermässiga bestämningar
av kvadratrötter på formen a+ib
(detta "moment" verkar äntligen vara på väg ut).
Den geometriska
lösningen (som man säkert kan både ha och mista) är
att bilda z +|z|, vilket halverar argumentet,
samt sedan fixa beloppet rätt.
Framtida lösningsförsök måste ta sats i en mer varierad
uppgiftsrepertoir.
Den kanske vanligaste kritiken mot envariabeln är
det eviga integrerandet, som iallafall inte förstärker
känslan för vad integraler är, i första hand
areor (lockbetet), i andra hand något slags generaliserade
summor och medelvärden. Till stor del gäller denna kritik
förstås
de kurser som författarna själva besökte för 10-40
år sedan.
Inom flervariabelanalysen är visualiseringsmöjligheterna
på både skrivpapper och datorskärmar nästintill obegränsade.
Här har jag, som föreläsare på D-linjen, fört en ojämn kamp
mot slentrianen. Den viktigaste visualiseringsträningen
idag är uppställandet av gränser för trippelintegraler,
vilket tappar åtskilligt i värde om beräkningen
av dessa ändå tar upp det mesta skrymmet. Studenternas
tilltagande räknesvårigheter rycker här till undsättning!
Differentialkalkylen, däremot, blir ofta räkning av
tommaste slag, säkert i strid med goda föresatser och fiffiga
strategier. Jag har varit med om studenter som transformerat
andra ordningens diffferentialuttryck sida upp och sida ned
och ännu efteråt inte kan ens kan formulera kedjeregeln,
än mindre tillämpa denna på naturliga problem.
Gradientens dubbla roll, riktningsderivata och normal
till nivåkurva, kan illustreras med vågräta och lodräta
snitt i funktionsytor, varpå två isolerade moment ingår
i en helhet. Men detta tänkande går inte hem om inte
studenternas attityder och vanor är
att se och göra sig föreställningar, vilket måste grundläggas
på mer elementär nivå.
Ännu ett moment som blir en total meningslöshet om det inte förankras
i geometriska föreställningar är optimering under bivillkor.
Jag ger här en länk som belyser detta.
Åtminstone en dellösning av de problem jag antytt är en kraftig
revision av övningsmaterialet. T ex det sista nämnda problemet
tappar allt i åskådning om uppgifterna innehåller komplicerade
räkningar eller trixig logik. Det ska inte var trixigare
än att undvika division med noll.
Så långt har min diskussion varit kvalitativ, inte kvantitativ.
Jag har diskuterat hur saker ska göras, inte vad eller hur mycket.
Det är helt i linje med den allmänna, och glädjande,
tendensen på enkätsvaren. Jag avstår från att i detalj diskutera
det tydliga behovet av kurser i differentialgeometri
och kanske även projektiv geometri (bildbehandling,
robotteknik). Sådant kan gå in under en diskussion kring
exempelvis överkurser och andra
frivilliga kurser. Man kan också diskutera om inte
valda delar av differentialgeometrin helt brutalt
borde ersätta moment ur flervariabelanalysen på
vissa program.
Matnat-kursen NMAC11 Splinefunktioner
för datorstödd konstruktion kräver kunskap om kurvor,
enhetstangent, krökning, huvudnormal, binormal,
alltså differentialgeometri för rymdkurvor.
Någon borde dock ges i uppdrag att gå igenom t ex Alfred Grays
bok som leder från kurvor och ytor till mångfalder och inviterar
till experiment och visualiseringar i Mathematica.
Trist nog verkar den rätt dyr.
Åter till tablån