En av kursledarna är redan nämnde Lars Eriksson.
TSFS05 "är bred och blandar allt från termodynamik, gymnasiekemi,
mekanik, reglerteknik till matematik" (i mina ögon ett
typexempel på den tekniska kunskapens
kalejdoskopiska karaktär).
Även om matematikinslaget handlar om "räknefärdigheter
ska man inte ringakta den mognad och förmåga till abstrakt
tänkande som matematiken tillför". Minstakvadratproblem behandlas
för hand och med Matlab. Ordinära differentialekvationer
löses både analytiskt och numeriskt, själva modelleringen
är en viktig del.
Den sista stora gruppen är Telekommunikation som omfattar
avdelningarna för Bildkodning, Informationsteori
och Datatransmission. Studierektor är Lasse Alfredsson,
datatransmission.
Bildkodningen representeras av Robert Forchheimer.
Hans svar antyder att rekryteringen är så pass väl anpassad
till ämnets krav att inga egentliga förkunskapsproblem
existerar. Grunderna är sannolikhetslära, stokastiska
processer samt diverse transformer (varvid dessas
geometriska och signalmässiga tolkningar betonas). Från
flervariabelanalysen behövs lagrangemultiplikatorer.
Från Informationsteori svarar Viiveke
Fåk och professor Ingemar Ingemarsson.
Fåk svarar för TSIT70 Kryptoteknik för fjärde årskursen.
Ingemarsson svarar för det stora 8-poängsblocket
TSIT10 Telekommunikationsteori, med starka PBL-inslag.
Dessa kurser aktualiserar kunskaper i "Abstrakt" Algebra
som har en egen rubrik i tablån.
Vidare en hel del sannolikhetslära. Ingemarsson är nog
ensam om att betona matematiska fundamenta, stringens,
bevis, rediga definitioner, etc.
Beträffande algebrabehovet kan det enklast uttryckas såhär:
ju bättre man kan algebra, desto mer och djupare förstår man.
Dessa kurser bör nämnas i samma andetag som TSDT02,
Kodningsteori, som ligger inom Datatransmission och använder
precis samma algebra som Krypto, samt en del kombinatorik.
Enkätsvaret är på denna punkt mycket tydligare ifråga om
förkunskapskravet.
Andra högre kurser på Datatransmission aktualiserar ånyo
den matematiska statistikens ställning på speciellt
D-linjen där den är hotad som obligatorium.
Från samma avdelning ger Mikael Olofsson ett svar
rörande TSDT53 Elektriska Kretsar för Ii och I1.
Det är stora delar av envariabelanalysen som används;
samt ytterst basal lineär algebra. "En inte obetydlig minoritet visar
prov på förvirring då vi behandlar trigonometriska funktioner,
gör gränsvärdesövergångar, eller då vi utnyttjar (grafisk)
vektoraddition." Liknande utsagor om just I-teknologers förkunskaper
dök även upp i min undersökning av MAI:s kurser.
Övriga i Datatransmissionsgruppen har samlat sig till ett
övergripande svar, vilket ännu en gång bekräftar tendensen:
kvalitativa diskussioner dominerar över kvantitativa.:
"En relativt djup transformteorikurs
är dock, för Kretsteorins skull, ej så nödvändig."
"Rent allmänt får vi intrycket att studenterna saknar tillräcklig
färdighet i strukturerad lösningsgång. Ökad betoning på logiskt
tänkande och stringens i problemlösandet är önskvärt."
"Det vore bra om studenterna i de grundläggande kurserna
fick träffa på flera av de matematiska modeller som används i senare
kurser. Om studenterna redan i Analysen får öva sig i beräknande och
tolkning av faltningsintegralen (spegling, tidsförskjutning) ..."
(dvs. här förespråkas övning mer i integralers egenskaper
än i deras beräkning).
Även om grundliga kunskaper i matematisk statistik
betonas i många svar är Datatransmissionsgruppen mest
explicit i sin vädjan om att bibehålla den som obligatorium.
Denna, och övriga synpunkter från ISY bör anknytas
till svaret från Medicinsk teknik.
Åter till tablån