Den tillämpningsanknytning som till sist
kan vara värd att diskutera
kunde vara mindre projekt i anslutning till grundkurserna,
inom områden med relativt lättillgängliga modeller.
Jag har rätt ingående följt D-linjens
TATA08 med 5 poäng lineär algebra och 1 poäng tillämpningar
i form av inlämningsuppgifter. Genomförandet verkar typiskt
för vad som händer när en estradör med nästan obegränsad
föreläsningstid (12 timmar för den enda poängen) äntrar
scenen.
Studenternas egen roll blir oklar. De första
tre inlämningsuppgifterna försökte en öppenhet i formuleringen
som enbart blev flummig. Möjligen var frågorna begripliga
för dem som besökte föreläsningarna, vilket inte ska behövas.
De båda följande uppgifterna fick istället formen
av rättframma övningsuppgifter som kan lösas på
ett fåtal rader.
När jag diskuterade inslaget med föreläsaren undrade jag
om avsnittet om euklidiska rum skulle omsättas naturligt
i övningar på minsta-kvadrat-problemet. Svaret blev
att "jag tycker inte det är så intressant". Det
är kanske bara matematiker som inte har råd
att vara egocentriska. Kursmålen är utarbetade och satta
i ivrig dialog med tillämpare.
Efter att ha iakttagit detta försök är jag mer övertygad
än någonsin om att matematikerna själva måste ta hand
om sådana inslag, givetvis efter att ha samlat in
förslag från kolleger. Projekten eller uppgifterna
måste inarbetas naturligt i kursen och avdelningens
studentaktiva filosofi. Det måste vara en
tydligare koppling till det studenterna
håller på med i grundkursen.
För mig, som ledde en grupp,
är det uppenbart att studenternas inlärning och kunskapssyn
inte påverkades på det dramatiska sätt som utlovats.
Ett redan flera gånger genomfört inslag är Stefan Rauchs
kurs TATM38 Matematiska Modeller i Biologi för TBi,
som till stor del handlar om dynamiska system
och partiella differentialekvationer. Här ska studenterna
i grupper om fem arbeta med projekt (de har sex att välja på)
som bland annat kräver inläsning av originalarbeten, och presentera
dessa muntligt.
En studentkommentar, Anna Dahlén, TBi:
"Likaså är det viktigt att visa på hur matematiken kan tillämpas så
att den inte reduceras till ett bollande med siffror ...
Ett positivt exempel ... är kursen Matematiska Modeller i Biologin
där vi gjorde ett projekt och själva fick studera olika modeller.
Mycket bra för att stimulera nyfikenhet och experimentlusta"
Man kan undra om inte en liknande modell
i exempelvis D-linjens Analys A och Lineära Algebra kunde
ersätta (eller samordnas med)
Perspektiv på Datateknik och det nyss nämnda inslaget,
till fromma för helhetssynen.
Om inte sanningen är så naturlig som för Lars Hultman
vid Tunnfilmsfysik, IFM. Apropå frågan om möjligheten att tidigt
åskådliggöra tillämpningarnas krav och karaktär genom
t ex mindre projekt svarar han: "Passar nog olika teknologer väldigt
olika. Om resurser finns så kan ju ett smörgåsbord av frivilliga
aktiviteter vara bra för individens respektive inlärningsprocess".
Åter till tablån