Tekn dr Henrik Jonson, Saab Dynamics, är reglertekniker, en
av de första doktorerna i detta ämne vid LiTH. Han påpekar
att många egentligen inte har så stor användning av matematik
(han själv är ett undantag), men desto mer av matematisk
skolning, logiskt tänkande (man får hoppas att det är det
vi övar, då). "Matematiska abstraktioner kan också ofta fungera
som ramverk för att dels skapa förståelse för helt (vid första
påseende) andra discipliner och dels förmedla idéer mellan
ingenjörer".
Ännu ett viktigt påpekande är att försummad matematikinlärning
är svår att ta igen senare.
Bo Nilsson, Saab, har F-bakgrund från Chalmers. Avdelningen
sysslar med "fladder och laster inom strukturteknik".
Lineär algebra, ODE, PDE aktualiseras, doktorandkurser
i numerisk analys har visat sig nyttiga.
Beträffande datorer sammanfattar han: "Tidigare fick ingenjören
ofta programmera sin beräkningsprogram från grunden i Fortran utgående
från uppställda ekvationer. Han fick då naturligtvis en helt annan
känsla för programmet och resultaten. När man använder ett
färdigt programpaket tappar man den känslan men samtidigt har
de snabbare datorerna gjort det möjligt att köra många fler
parametervariationer så att man på det sättet kan få bättre insikt
i problemet".
Tekn dr Billy Fredriksson, med hållfasthetslära
som specialitet, verkar på ett allmännare ledningsplan inom
Saab idag. Han kommenterar spontant utvecklingen inom ungdomsskolan.
"Synd att utbildningen i lägre nivåer har blivit sämre.
Det är synd att krav och nivå på utbildningen transformeras
upp i högre åldrar. Det är i de lägre åldrarna som människan
är mest receptiv och kreativ".
Hans synpunkter på datorhjälpmedel är ungefär de som
Mats Jirstrand uttrycker. Han avslutar sitt svar med
en fråga: "Borde det inte gå att samarbeta med de tillämpade
ämnena t ex fysik, mekanik etc., s k twin learning?"
Tekn dr Bengt Bengtsson, Sectra, är ännu en reglerteknisk
pionjär från LiTH. Han nöjer sig med
en mycket allmän, men givande, betraktelse över
frånvaron eller förlusten av nyfikenhet. "Man tar för givet det
som står i en bok till synes utan att förstå samband eller
orsaker. På samma sätt tenderar man att blint experimentera
sig fram där jag efter en stund skulle vilja luta mig tillbaka
och hitta en struktur eller ett mönster."
Ett svar som kontrasterar lite mot de tidigare kommer från
Lena Klasén, SKL. Hon är utbildad vid D-linjen
där hon började 1984, och delar sin tid mellan Statens
Kriminaltekniska Laboratorium och avdelningen för
bildkodning, LiTH, där hon är doktorand. (efter
undersökningen har hon flyttat till FoA).
Hon beskriver matematikbehovet mer indirekt, genom
matematikens tillämpade grannar: statistik, optimering,
men också geometriska beräkningar (här rör vi åter vid
en öm punkt i TM:s utbud). Om datorer och föråldrad
kunskap skriver hon:
"Jag ser en tydlig växling från att genomföra arbetet själv
med hjälp av en lång inlärningsperiod som baserar sig på en
egen kunskapsbas till att alltmer omfatta datorstödda analysmetoder
där kunskapsbasen förflyttas från hjärnan till hårddisken.
Större personalomsättning och ökade krav på att hänga med
i utvecklingen tror jag är orsaken, samt det faktum att
teknisk bevisning ökar i betydelse inom min bransch"
Frågan är hur mycket av detta som motiverar akademisk
utbildning i vetenskaplig miljö. Måhända förtydligas här
distinktionen mellan civilingenjörer och högskoleingenjörer.
Citaten ovan är från en brevenkät i maj 2000,
den första delundersökningen.
I utredningens
sista skede beslöt jag att sluta som jag börjat. Den
19 januari 2001 samtalade jag med Håkan
Eriksson, forskningschef på Ericsson Research,
på en nyckfull förbindelse med London. Eriksson är
utbildad vid Y-linjen, där han började 1981, samt Stanford
i Kalifornien, dit han förlade fjärde studieåret.
Eriksson basar över 600 anställda, på flera håll i världen.
Han är nöjd med sin egen utbildning, i matematiskt
hänseende såväl som andra. Han hade uppenbart levande
minnen av sin linköpingstid.
Hans gebit, mobiltelefoni,
aktualiserar matematiktunga specialiteter som signalbehandling
och därtill hörande områden av den matematiska statistiken.
Han har inte mycket att erinra
mot kompetensen hos de anställda, men rekryteringen
är också vässad. I just matematiskt hänseende verkar
speciellt ingenjörerna i Budapest hävda sig särskilt väl!
Frågan om förändrad yrkesroll fick det inte helt oväntade svaret.
Datorer räknar. Ingenjörens roll är att ställa upp
och formulera problem, simulera och utföra rimlighetsanalyser.
Det är inte oviktigt med eget räknande, men rollen har
förskjutits från färdighet och resultat till förtrogenhetsträning
(om jag förstod rätt). Verkligheten (eller cheferna) erbjuder inget
facit!
Eriksson återkom flera gånger under samtalet till Matlab.
Detta smidiga program för numerisk lineär algebra (med
ypperlig grafik) lanserades 1982. Eriksson betygade
värdet av eget lekande och experimenterande. Visualisering
är viktigt för att behålla kunskapen.
Livslångt lärande kräver gedigna baskunskaper. Matematiken
har en klar särställning genom sin tidlöshet.
Åter till tablån