Henrik avslöjar IT-bluffen
Förra årets campuskonferens om IT på Stockholms universitet
dokumenteras i en just utkommen PU-rapport. Ur den avslutande
paneldiskussionen "IT på gott och ont" citerar vi Henrik
Erikssons provokativa bidrag.
Syna IT-bluffen!
- Nästan allt som sägs om vikten av data och multimedia i
utbildningen är floskler, tomma ord eller nonsens.
- Mycket få av
alla som driver miljardrullningen för IT i skolor och högskolor är
insatta i frågan.
- Bland erfarna datakunniga pedagoger dominerar
skeptikerna.
- Samma okritiska attityd hade man gentemot skolradion,
skolfilmen, skoltv, skoldataprogram - först centralproducerade och
sedan lokalt inspelade.
- Ingen ifrågasätter att universitetet
datoriseras som alla andra arbetsplatser. Vi och våra studenter har
samma behov som andra av att skriva, räkna och meddela sig. Men
påståendet att datorer kan revolutionera undervisningen stämmer illa
med verkligheten.
- Sedan fyrtio år har man satsat stort på datorn
som pedagogiskt hjälpmedel - oräkneliga miljarder dollar. Det finns
ändå så vitt jag vet inte ett enda lyckat resultat där datorn kunnat
påtagligt förbättra eller förbilliga normal undervisning. Exemplen i
dagens campuskonferens stämmer väl med denna observation.
- IT-bluffens okritiska påhejare talar nästan bara om MÖJLIGHETERNA,
om IT som en resurs för läraren. "Köp bara prylarna så ser säkert
lärare och studenter till att dom används." För tjugofem år sedan
byggde högskolor och ungdomsskolor upp tv-studior i samma optimistiska
anda. Dom stod och samlade damm några år innan det var dags att skrota
utrustningen. Man pratar inte gärna om sådana fiaskon, men när man ser
fiaskot upprepa sej måste vi som är insatta ha modet att säga ifrån.
Det kommer troligen inte att hjälpa och det kommer inte att göra oss
populära, men för samvetets skull kan vi inte tiga!
- Kan du ge ett
exempel? Den frågan får ofta en vältalig förespråkare för IT-pedagogik
att tystna. Om han svarar att det finns hur många exempel som helst är
det bara att upprepa "men ge då ETT exempel!". Då blir det tyst.
- Men det finns ett tjugofem år gammalt exempel, som jag själv ägnat
tio år av mitt liv åt. Åren 1968-78 gjorde jag utbildningstv, först
för högskolan i Linköping. Riksdagen hade (stödd av all pedagogisk
expertis) beslutat att svarta tavlan var föråldrad och att modern IT
(dvs videolektioner) skulle ersätta föreläsningarna. En lång historia
kan förkortas till: totalflopp.
- Jag deltog i campuskonferensen som
motvikt, för att något uppväga den okritiska IT-entusiasmen. Nu vänder
jag på klacken och talar om vilket utmärkt hjälpmedel datorn är i min
egen undervisning! Jag undervisar i data och i numeriska metoder.
Större delen av studenternas tid går åt till att göra
datorlaborationer, ofta lite större projekt som redovisas med föredrag
och rapport. Resultaten är strålande. Men det här har just ingenting
att göra med IT-pedagogik, det visar bara hur räknearbete och
skrivarbete kan dra nytta av datorn. Låt oss hoppas att den akademiska
världen ska ha tillgång till de bästa hjälpmedlen i all verksamhet,
men låt oss avstå från att motivera datorsatsningar med pedagogisk
humbug.
Henrik Eriksson, NADA, KTH (1997)
§<
Åter till P Hackmans hemsida
|