"Göran Forsling,
TM
Kurser:
TAIU10, Analys i en variabel, ING
TAIU05, Linjär algebra, ING
ING-kurserna är gemensamma för fyra linjer med vitt skilda
påbyggnadskurser (Di, Ei, Ki, Mi, dock ej Ii och Yi). Det har
varit svårt att finna gemensamma nämnare mellan dessa linjers
påbyggnadskurser, men jag har gjort försök tidigare att få
svar på vilka behov som finns:
I slutet av 1994, när jag hade hand om matematikkurserna på Mi,
försökte jag göra en enkät bland tillämparna. Jag skickade ut brev
till alla examinatorer och bad dem berätta vad slags
matematik de hade användning av i sina kurser. Brevet gick ut till
ett 30-tal personer. Jag fick svar från 5 (3*ISY, 1*IDA, 1*IKP)!
Tre av dem använde ingen matematik, en använde gymnasiematematik
(som det brukar heta) och en (examinator för kretsteori och linjära
system) hade stort behov av transformmetoder.
I början av våren 1995 anordnade Stig Nyman en träff där det
handlade om användning av matematik. Jag och ett antal
tillämpningsföreträdare var inbjudna. Jag fick hålla ett inledande
anförande. Jag hade tagit med lite exempel på tillämpningsövningar
vi använde oss av i analyskursen. Vid anförandet tog jag även upp
omvändningen, dvs vikten av att tillämparna använder sig av de
matematiska verktyg studenterna en gång lärt sig. Bemötandet var
beklämmande, men stämde väl överens med det svaga intresset på min
tidigare enkät.
- Det mumlades om att de exempel som togs upp inte hade konsekvent
notation (som om alla tillämpningar hade det).
- En närvarande (namnet utelämnat här) klargjorde att 'sånt har
vi inte tid med' (dvs att använda sig av matematik i
tillämpningarna).
Mitt intresse för utökade kontakter med tillämparna avtog
drastiskt, så utformningen av kurserna har gjorts efter eget
huvud.
TAIU05: Differens- och differentialekvationssystem förekommer i
lite skilda kurser på alla 4 programmen (tror jag), så
vi är åtminstone inne och nosar på denna tillämpning.
Annars är väl innehållet (det lilla som finns) sådant
som måste vara med (t ex vektorer, matrishanterande, enkla
linjära avbildningar). Sedan används föstås en del av detta
i mekanik och hållf, men detta har inte påverkat innehållet
särdeles mycket.
TAIU10: Rätt traditionell i sitt innehåll, påverkas ej nämnvärt av
tillämpningskurserna. Det som påverkar mer är snarare att
de olika linjerna har olika tillämpningar, så det blir
lite svårt att ta upp vissa tillämpningar (t ex tyngpunkt.
tröghetsmoment).
2) För att nå målen på ING-kurserna, har jag lyckats framtvinga mer
tid. När förkunskapskraven från gymnasiet ändrades (matematik D)
fick jag till stånd en utökning av Analys från 6p till 8p och
Linjär algebra från 3p till 4p (med motsvarande ökning i tid).
Sedan har det visat sig att nästan alla (utom c:a 1/grupp) har
läst matematik E. Detta har medfört att de allmänt försämrade
förkunskaperna från gymnasiet har lyckats balanseras av denna
utökning i tid av analys och linjär algebra. Det innebär å andra
sidan att de flesta ING-studenter numera ej läser påbyggnadskursen
i vektoranalys, men det gör väl inget.
3) TAIU10: En idé har varit att lyfta ut numeriska serier
och lägga in
dessa i transformkursen (där potensserier tas om hand).
Serierna har varit ett lösryckt inslag, som känns främmande
på en del av programmen (de kommer aldrig att se serier
igen, åtminstone inte göra några konvergensundersökningar).
Annars är det inte aktuellt att stryka något. Kursen har
softats i omgångar tidigare, och jag har en obehaglig
känsla av att det inte alltid varit av godo. Jag tycker mig
se tecken på att studenter arbetar mindre än tidigare (men
det har jag egentligen inga belägg för). Den nya
examinatorn kanske har andra idéer, men jag tror inte det
är planerat några större ändringar. Jo, det blir duggor
i Analys (2 i period 1 och 1 i period 2)
TAIU05: Studenterna kommer att läsa en Matlab-kurs parallellt,
så detta kan möjligen påverka. Duggorna försvinner. Här
har vi en ny examinator, så jag har svårt att förutsäga om
något annat kommer att hända.
5) TAIU10: Vi använder Persson Böiers, som upplevs som svår av många
studenter. Den får dock godkänt, med tvekan, 3.2-3.3.
Jag har inte hittat något bra alternativ.
Exempelsamlingen och prophäftet har jag själv sammanställt
och modifierat i omgångar, så de står sig nog några år
till (hoppas jag).
TAIU05: Tengstrands bok i Lineär algebra med vektorgeometri. Boken
är ganska lättläst men bitvis lite stökig och omständlig.
En del av de exempel som tas upp hanteras på onödigt
krångligt sätt, istället för att använda de hjälpmedel man
har inom kursen. Här kanske Lule-materialet (Andersson m fl)
kunde vara ett alternativ.
6) Tillgången på matematisk programvara kommer troligen knappt alls
att påverka kurserna. De program jag sett har knappast underlättat
inlärning och förståelse, utan är mer 'bra-att-ha-program' när man
kan räkna och förstår grunderna. Annars har man ingen möjlighet att
veta när programmet producerat ett felaktigt resultat."
Göran Forslings intryck av enkelriktad kommunikation och ensidigt
ansvarstagande delas av flera matematiker,
inom vissa utbildningar. I dessa
sammanhang är det matematikerna som inte har råd att vara egocentrisk
och de enda som inte kan sopa svårigheter under mattan med
motiveringen att det är någon annans sak. Det engagemang
som därmed blir tydligt är ett viktigt skäl till
deras popularitet
på program med relativt svaga studenter.
Till Forslings beskrivning kan läggas att de tillämpare som inte
"har tid" att knyta an till matematiken i regel har mer
föreläsningstid per poäng i sina kurser.
Att verkligen knyta an till matematiken är förstås att
utnyttja dess begrepp till att ekonomisera och effektivisera
framställningen. Önskan att bevara eller vidga revir
kan vara motivet att trivialisera det egna ämnet.
Tidvis är det en hård kamp att försvara meningen
i matematikkurserna. Många som påpekar hur lite de egentligen
behöver "glömmer" att detta lilla, själva målen,
kräver åtskilligt av förberedelser och uppbyggnad.
I övrigt kan följande kommentar av Jan Olheim,
ansvarig för matematisk statistik på ingenjörsprogrammen,
få sammanfatta iakttagelser som nog inte bara inskränker sig till
dessa program:
"Vad kan de inte? Svårigheten är ofta att tänka logiskt och inte bara
stoppa in i formler.
Många verkar tänka : 'Problem i mat.stat, nu gäller det att hitta en formel'
istället för att tänka efter.
Vissa har problem med att tolka texter,
om det inte står explicit vad de
skall göra."
Ingenjörerna läser även Flervariabelanalys, 3 poäng, att jämföra
med Civingkursernas 6. Det finns risk för plottrig och splittrad
kunskap i sådana kurser, som nog mest finns därför att andra
tycker sådant är för tråkigt. Sannolikt får man göra ett val.
Kurser i Vektoranalys, TATM96,
för EI3, DI3, MI4, och Transformmetoder,
TAIU23, EI1, DI2, förekommer också.
Det senare inslaget
kan sannolikt inte bli mycket mer än det tabellslående
som civingkurserna med viss möda försöker överge. Eftersom
Vektoranalysen har täckning i den gängse flervariabellitteraturen
(låt vara i cartesiska koordinater enbart) kunde man diskutera
en kurs på 6 poäng där tekniska färdigheter (trippelintegraler,
kilometerlånga variabeltransformationer) tonas ned och
grundläggande begrepp inom differential-
och integralkalkylen finge sin naturliga
direktomsättning i vektoranalysen. En sådan kurs
skulle kanske kräva 7 poäng, varpå de två transformpoängen
kunde bakas in i detta ämnes tillämpningar.
När det gäller kemiingenjörer har Stefan Klintström
och Nils-Ola Persson bidragit en stor sammanfattning
av de kurser som förutsätter matematik. Åtminstone tidigare år
har studenterna, haft mycket stora problem med matematiken,
vilket vållat stämningsproblem. Den förre författaren
påpekar dock att
" ... tillämpningslärarnas inställning till matematik påverkar
studenterna. Sedan Kemiteknikprogrammet fått lärare som anser och
påpekar hur viktigt det är med matematik ... så har också studenterna
blivit mer positiva".
Som svar på en stående motivationsfråga svarar Klintström:
"Det är inte självklart att det är bra med tillämpade övningsexempel
när man skall lära ut något nytt i matematik. Tvärtom kan det göra det
mer komplicerat".
Kemiämnena aktualiserar fundamental analys, t ex elementära
funktioners egenskaper och motiv (exponential och logaritm),
derivata (även logaritmisk derivata, implicit derivering),
integraler, statistik i en variabel. TFKI25 Kemisk
reaktionsteknik, aktualiserar kopplade differentialekvationer,
vilket brukar vara en höjdpunkt i lineär algebra,
men som också kan behandlas med transformmetoder.
Precis som för M-linjens del aktualiseras frågan
hur (dvs. hur abstrakt) lineära algebran
ska drivas mellan startpunkterna (ekvationssystem, geometriska
vektorer) och målet, egenvektorer.
Åter till tablån